Het dakraam tocht

We krijgen een hoop kou en tocht binnen via ons dakraam op de badkamer. Het vervangen van het kozijn staat op de planning, maar daar wachten we natuurlijk niet op!

Frisse badkamer

De badkamer is voorzien van een moderne radiator en zelfs vloerverwarming. Toch wordt deze niet erg warm. De oorzaak? Het dakraam is in slechte conditie en dient vervangen te worden. Door de lange levertijden kiezen we er nu voor om het dakraam alvast een beetje te verbeteren. Ook goed om te weten is dat het dakraam waarschijnlijk een jaar of 24 oud is, of misschien zelfs nog ouder. Dat is ook meteen de reden dat we hem willen vervangen, zo kunnen we hem meteen een goede upgrade geven qua isolatiewaarde, zoals het toepassen van triple glas.

Ideale temperatuur badkamer

Wist je dat een aangename temperatuur voor de badkamer ligt rond de 23 à 24 graden? Met een sensor heb ik de temperatuur bekeken in de afgelopen maand oktober. Bij ons ligt hij momenteel gemiddeld onder de 20 graden en dat met de radiatorkraan volledig open.

Foto van sensor met temperatuur in badkamer

De ideale temperatuur van 23 à 24 graden wordt niet bereikt

Belang van warme badkamer

Voor ons heeft de badkamer en de warmte in die ruimte een bijzondere waarde. Allereerst biedt een warme badkamer veel comfort. Het is prettig om in een warme badkamer af te drogen en de warmte helpt ook met het sneler drogen van de badkamer. In ons geval is er een aanvullende reden. De badkamer grenst aan twee slaapkamers en de hal/overloop. De warmte die dus in de badkamer komt draagt bij aan het opwarmen van drie binnenmuren.

Dan is er ook nog de ventilatie en het belang dat warmte niet weglekt of onnodig afkoelt door tocht. Wij hebben sinds maart 2021 balansventilatie aangebracht in de woning. De afgezogen lucht in de badkamer helpt met het opwarmen van de inkomende luchtstroom. Hoe warmer die is bij aanvang, des te egaler de overige ruimtes worden opgewarmd. Kortom, een warme badkamer zal het comfort op meerdere plaatsen verbeteren. Een raam dat tocht is natuurlijk een directe vijand voor comfort.

Oorzaken

Slechte rubbers

Het eerste probleem is dat de bestaande rubbers hun beste tijd hebben gehad. Niet alleen zijn ze vies, ze zijn ook platgedrukt. Op het moment dat een auto door de straat rijdt is deze op de badkamer goed hoorbaar. Kortom, de rubbers sluiten niet voldoende meer af. Vandaar dat het ook niet verwonderlijk is dat op dagen dat het waait er tocht rondom de ramen te voelen is.

Het dakraam zelf is van het bekende merk Velux. Zij hebben vervangingsonderdelen zoals raamrubbers beschikbaar. Alleen voor ons loont het niet om deze te gebruiken als we later in het jaar het dakraam in zijn geheel willen vervangen. Als alternatief kiezen we er daarom voor om de rubbers te verwijderen en deze te vervangen met een schuimband.

Stappenplan rubbers vervangen

Stappenplan:

  • Rubbers lostrekken
  • Nieten verwijderen (slaan we over, zitten voor schuimband niet in de weg)
  • Ontvetten van de rand
  • Schuimband plaatsen

Rubbers lostrekken

Nieten verwijderen

Wij slaan de stap over om de nieten te verwijderen simpelweg omdat ze niet in de weg zitten voor het plaatsen van schuimband. Ga je de rubbers vervangen voor nieuwe, dan is dit uiteraard wel nodig. Gebruik hiervoor een tang of kleine schroevendraaier. Bescherm het kozijn met een stukje karton om beschadigingen te voorkomen.

Ontvetten van de rand

Onze voorgangers hebben vermoedelijk nooit de rubbers vervangen. Zowel de rubbers als de randen eromheen zijn zwart en smerig.

Foto van smerige rand dakraam in badkamer

Jaren van matig onderhoud geeft goede zwarte randen. Hier is nog een stukje van het rubber zichtbaar in de hoek en de bijbehorende nieten

Met wat wasbenzine op een doek maken we eerst de rand schoon. Zo is ook meteen zoveel mogelijk vettigheid weg en kan de schuimband beter blijven zitten.

Schuimband plaatsen

Het kiepraam van Velux heeft twee delen waar de rubbers zich bevinden. Een deel zit op het kozijn zelf en het andere deel op het raam. Om bij die laatste de boel los te krijgen zal het raam dus helemaal opgekiept moeten worden. Met een krukje erbij kan ik in het dakraam staan en hem helemaal open kiepen.

Foto van geplaatste schuimband op rand van dakraam

Links is de schuimband zichtbaar, rechts is de rand van het dakraam zelf.

De vorige bewoners hadden het raam open staan op een kiertje en met een pin vast zitten. Ondanks dat je op die manier ook kan luchten, heeft het dakraam zelf een ventilatiestand. De hendel bovenaan kan in twee standen. Trek je hem een stukje open, dan opent er een klep. Hierdoor kan lucht naar binnen, maar zit het raam nog steeds dicht. Een stuk veiliger!

Onze ventilatieklep heeft geen ventilatiefoam en is dus in zijn geheel glad. Modernere versies hebben dat wel, dus ook daar is het belangrijk dat de afdichting goed is. Ook hier plaatsen we in dit geval schuimband. Uiteraard is dat aan de dikke kant en is foam beter. Zoals gezegd wordt dit raam vervangen, dus voor nu voldoet de schuimband.

Foto schuimband om ventilatieklep dakraam luchtdicht te maken

Ook op de ventilatieklep brengen we schuimband aan. Moderne versies van het dakraam hebben hier foam zitten, die ook vervangen kan worden.

Slechte kitnaden

Behalve de matige afsluiting van het kiepende raam is er ook tocht te voelen rondom het raam, of beter gezegd het glas. Het glas zit mede door mosaanslag niet goed luchtdicht in het kozijn. Aangezien dit dakraam dus voor nu vooral functioneel is (regen en kou buiten houden), kiezen we ervoor om zowel aan de buiten- als binnenkant het glas af te kitten. Zo komt er minder kou naar binnen.

Stappenplan:

  • Mos verwijderen aan buitenkant
  • Rand rondom glas schoonmaken (buiten en binnen)
  • Kitten

Resultaat

Zeker na het plaatsen van het schuimband is het meteen duidelijk dat deze aanpassingen hebben geholpen. Een auto die passeert is nagenoeg niet meer hoorbaar, dus de dichting is een stuk beter. Dit gaat gegarandeerd helpen tegen de wind die langs het raam waait. De hoeveelheid tocht zal aanzienlijk minder zijn en daarmee krijgen de radiator en vloerverwarming de kans om de badkamer beter te verwarmen.

Onderhoudtips

Heb je ook een oud dakraam? Kijk dan eens goed naar de waarde die dit raam heeft in het betreffende verblijf. Wellicht kun je het dakraam eenvoudig upgraden door onderhoud te plegen zoals het vervangen van de rubbers. Eens in 5 tot 10 jaar de rubbers vervangen zorgt voor betere dichting, met minder geluid en meer warmte tot gevolg.

Kosten en materialen

Dit klusje heeft bijna niets gekost. Het schuimband hebben we op een grote rol gratis gekregen, dus drukt de kosten. Qua kit hebben we ongeveer een halve tube gebruikt, mede omdat we wat randen van het houtwerk rondom het dakraam ook meteen hebben gekit. Het beetje wasbenzine is verwaarloosbaar. Eigenlijk is het merendeel van de kosten vooral de tijd, die ik anders in andere dingen had gestopt.

Materialen

  • Schuimband
  • Kit

Gereedschap

  • Schaar
  • Kitspuit